fredag 5 februari 2010

Om köksvrån




Jag blir så glad över alla mina läsare. Det blir jag verkligen och jag känner att jag liksom försummat bloggen ett tag och att jag kanske inte kan så mycket bättre just nu eftersom jag har fullt upp i livet liksom men så tänker jag att det vore roligt att få er respons på en sak som jag har funderat kring ett tag.

Hur tänker ni kring hem/dockvrån? Om ni har en, varför? Och vad har ni där? Om ni inte har en, varför? Har ni något i stället?

Det vore intressant att veta!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Tulla sa...

Vi har en vrå på förskolan som används av de små (köksvrå) medan de stora använder den till utklädningsvår. Det är lite leken som får styra vad som leks i den. Vi har även planer att använda vrån till affärstema då barnen har önskat detta. Men jag tror att det är viktigt att vi ändå har lite kökssaker till de minsta, de gillar att duka och bjud,men hos oss leks det nu mycket picknink. Då passar en korg med dvs saker i utmärkt. Man ska nog inte vara så rädd för att förändra.

Anna sa...

Detta är något som jag tycker är väldigt intressant. Vi har ett rum med kök o dockor osv. Jag föredrar att kalla det för ett neutralt namn som inte benämner vad som finns i rummet. Jag är egentligen inte så förtjust i ett renodlat rum för dockor men det är inte bara jag som bestämmer. Jag skulle önska att det fanns mer "killsaker" i rummet. Verktyg och liknande. Men vi har ju inte större rum än vi har..

Petra sa...

På min förskola har vi en vrå i ett stort rum där det finns spis, tvättmaskin, vask, byrå och fyra stolar runt ett bord. Det bor både dockor och gosedjur där för att locka både pojkar och flickor, vilket det också gör! Dessutom finns utklädningskläderna i direkt anslutning så det blir naturligt att klä ut sin inför leken i "hemvrån". Både pojkar och flickor klär ut sig mycket och vi har valt att ha många djurdräkter men även traditionella utklädnader.

Malinka sa...

Det finns inget sådan på barnens förskola. Det finns atelje, verkstad, rollspelsrum, musikrum och konstruktionsbordet och en massa annat, men ingen dock- eller hemvrå.

Jag antar att det är ett beslut baserat på Reggio Emilia-pedagogiken. Som genusmedveten förälder känns det spontant bra, kan tänka mig att det är lätt att flickor bara "råkar" hamna bland dockor och matlagningsgrejer annars. Om man inte tar ett ordentligt pedagogiskt grepp på det, förstås.

annamaria sa...

Vi har en hemvrå, av tradition. De små, oavsett kön, gillar att plocka där. Men när de gäller de äldre så är det flickorna som hamnar där och pojkarna gör annat. Även om vi har stora pojkar bland dockorna också. Att ta ett ordentligt tag i det pedagogiska rummet med genusglasögon står på vår agenda- så det ska bli intressant att se vad som händer i framtiden!

Sara sa...

Jag har tänkt att en hemvrå (liksom andra könskodade hörnor, t ex bygg- och bil-) "låser" barnen i leken och att de signalerar vilka som förväntas leka där (och vilka som inte förväntas leka där). Så HAR jag tänkt. Men efter att ha kommit i kontakt med poststrukturalistisk feminism och en mer komplicerande genuspedagogik tänker jag mig (i linje med det du är inne på) att det kanske snarare handlar om att göra nya läsningar av leken som sker i hemvrån. "Queera" hemvrån, liksom. Sen tänker jag också att den pedagogiska miljön aldrig får bli statisk och att man kan underlätta "könsöverskridande" lekar genom att erbjuda material på oväntade ställen (mixa snickarvrå och hemvrå till exempel). Ja, det finns mycket att tänka kring detta!

Anonym sa...

Vi har en vrå som vi kallar "hemmet". Det finns köksredskap, docksäng/dockor, utklädningskläder (klänningar,kjolar,polis,brandman,brevbärare m.m.) mobiltelefoner,kameror, doktorväska med stetoskop, spruta m.m i..

Det ända i vårt "hem" jag kan finna "tjejigt" är då kanske klänningarna/kjolarna.

Vad annars är det som säger att inte killar tex. kan laga mat?

Vi har både pojkar och flickor som leker där.