måndag 24 maj 2010

Dagarna rusar i väg. Snart försvinner våra femåringar i väg till förskoleklass. Jag hoppas de får möta en värld utan stenciler och fyller-i-lappar och annat trök ett tag till. Jag hoppas de får möta lek och att de får förundras och ha roligt hela året fram till första klass, där jag hoppas att det roliga fortsätter. Det är skrämmande hur fort många tappar sin vilja att lära. Nästan så fort de börjar skolan händer det något och det är konstigt hur så många av de där kunskapstörstande små, blir alldeles uttråkade eller osäkra när de möter skolan. Och visst, för en del är det helt tvärt om, det vet jag minsann.

Så här skriver Susanne i ett mail:

Jag har ganska nyligen börjat arbeta i förskoleklass efter tio år som förskollärare i barngrupp. Jag känner att jag vill förändra och slänga ut alla stenciler och alla skolbänkar från lokalerna där vi håller till och jag känner att vi skulle behöva börja leva efter devisen att det finns fler sätt. Därför skulle jag vilja vinna boken till mig och mitt arbetslag för att börja om, eller för att våga tänka om.

Så Susanne, Grattis. Jag skickar boken med post om du bara ger mig en adress!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Petra sa...

Njae håller inte med dej om att många tappar viljan att lära när dom kommer till skolan. Har haft mina elever sedan förskoleklass och nu går dom i åk 3 och jag tycker viljan sitter i i allra högsta grad!!! Näe kan faktiskt inte säga tt någon av dom 54 har tappat viljan att lära!

//Petra

Lenox sa...

Vad bra att du inte känner igen det :)

Du kanske la märke till hur jag skrev att för en del är det tvärt om? I alla fall. Jag vet det men jag ser det hända ganska ofta och det har förmodligen med just "de" pedagogerna eller just "den" skolan att göra. Men återigen, vad bra att du inte känner igen det :)

Linda Linder sa...

Vi hade pedagoger från vår förskola som var heligt förbannade när de kom tillbaka från skolan med barnen de skulle skola över till förskoleklass. Rena stenåldern i klassrummet med fylleri, mallar och första läxan redan vid inskolningen. Min tur att skola över till våren men jag kommer inte kunna vara tyst. Vem ska stå upp för barnen om inte vi gör det? Jag tror att många gånger har lärarna inte ens reflekterat över vad det är de gör, de klipper ut ugglor för att de är söta...

www.pedagogikframtid.blogspot.com

Linda