lördag 28 mars 2009

Om böcker och arbetssätt

Jag har vaknat tidigt i dag, riktigt tidigt och jag har hunnit med att äta frukost länge och bläddra igenom gamla nummer av tidningen förskolan.

Jag söker efter tankar kring hur man jobbar med rollekar och böcker på förskolor som är Reggio-inspirerade. Var hittar jag det? Jag letar och googlar men jag hittar liksom inget. Jag tror dock inte att det behöver betyda att det inte finns eller sker, bara att jag inte hittar det.

Jag har läst en del kring ämnet tidigare och jag har också besökt förskolor med litteraturprofil under utbildningen, men jag känner att vi skulle behöva inspireras ytterligare hos oss för att komma vidare.

Jag inser att vi kanske ibland inte kommer vidare när vi bygger upp våra tankar kring vad vi skulle behöva köpa , materialmässigt och att vi inte alltid har tiden (eller pengarna) att köpa prylar hur som helst. Vi är ju en ny förskola och vi har verkligen inte mycket saker i gömmorna som man kan tillgå eller använda till annat det var tänkt, men det känns som att vi borde kunna göra mer än det vi gör.

Bokpuffar är en stor hjälp, men jag vill verkligen veta hur man jobbar med sådant här där man har Reggio Emilias filosofi som "ledstjärna"!

Vet någon som läser här något?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Linda Linder sa...

Att arbeta reggioinspirerat handlar för mig mest om att utmana barn till bli uppmärskamma på omvärlden. Att se det kompeteta barnet som har massor av tankar om det som händer och som är en resurs för gruppen. Att arbeta med drama utifrån detta, jobba med barns historier, deras egna fantasier. Uppmuntra till historieberättande och dramatiserande. Visa barnen att de har egna historier inom sig och att det de vill berätta är viktigt. " hur skulle det kunna se ut? vad gjorde han då? hur kände sig hon, hur kan det se ut i kroppen? hur kan man röra sig om man är arg? " Att anväda draman för att sätta kropp och röst på historier, gå in i andra karaktärers liv och på så sätt lära empati.

Lenox sa...

Jo det är så vi gör och så vi tänker, men vi är ingen uttalad Reggioförskola och det skulle vara intressant att få veta mer kring hur man jobbar med just rollek och böcker osv på en förskola som är det. Oftast är det ju konstnärligt skapande och konstruktionsverksamhet som man sammankopplar med Reggioförskolor, eller kanske har jag fel? Kanske behöver jag bara få ny input?

Bitte sa...

Ang Reggio,överlag så kan jag känna att vi saknar en viktig byggsten.Nämnligen det mycket starka föräldrarengagemang som finns i Reggio.Även det enormt stora stöd från staden.Har inget själklart svar på hur vi ska komma tillrätta med det.

Linda Linder sa...

Jag ska till Italien och Bassa Reggiana i november i ett utbyte...får kolla läget då :) Vi arbetar utalat RE-inspirerat på min förskola och arbetar med drama som jag beskrev.
Godnatt :)

Anna sa...

Gå in på LIBRIS så hittar du en hel del böcker i ämnet om du söker på Reggio:

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=Reggio&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

Hanna sa...

Lyssnandets pedagogik av Ann Åberg är helt fantastisk!

Sen trycker jag att man kan fördjupa sig lite i läroplasförslaget som kallas att erövra omvärlden. Det är som taget ur reggio.

Lenox sa...

HAnna det är en riktigt bra bok det håller jag med dig om :)

Anonym sa...

Jag rekommenderar dig varmt att läsa boken "Reggio Emilia och de hundra språken" skriven av Karin Wallin. Den är intressant och tunn, så den går snabbt att läsa ut :)