söndag 26 oktober 2008

Om bokpuffar - att leka böcker



Jag vill slå ett slag för att leka böcker. Det kan låta knasigt men det är riktigt roligt och det är bra för fantasin och språkträningen, både den som vi alla har och för den som barn med flera språk har.

Jag har just börjat med mina telingar och vi leker än så länge bockarna Bruse med tre gosedjursbockar och en bro som hör till en tågbana. Som troll har jag använt en apa och min hand som jag ritade ögon näsa och mun på.

Första gången var barnen lite fundersamma över att jag sa troll om apan

- näe toll - APA! sa ett barn flera gånger och skakade på huvudet samtidigt som han stirrade apan i ansiktet.
- Jag vet att det är en apa men vi leker att det är ett troll. sa jag, och inte vet jag om barnet förstod egentligen, men hon accepterade sagan till slut, troll eller ej.

Det var snudd på kaos första gången, barnen var mest intresserade av att springa iväg med alla grejerna och jag fick bestämt ta dem och hålla kvar dem och berätta sagan med hjälp av djuren, när den var klar första gången hade barnen slutat ta alla grejerna och förstod att det var titta och lyssna som gällde. Något barn stod en bit bort och verkade helt upptagen av andra saker men jag lät mig inte störas av det utan fortsatte.
-igen! sa barnen efter första gången och jag började om. Visserligen orkade de inte lyssna ännu en gång utan ville leka i stället och det gjorde vi. De fick låna bockarna och jag såg allt att de gick med dem på bron fram och tillbaka.

Nu har jag berättat några gånger och barnen vet vad som väntar och ser fram mot det. Vi har även börjat leka sagan , och de förstår vad jag menar när jag säger vem är det som klampar på min bro? Och att jag då ÄR trollet. Jag ser att de tycker att det är spännande för de liksom hajjar till. Jag ska fortsätta lekandet med att sätta horn på ett diadem och ta med en trollsvans tror jag.

Snart är det dock lagom att introducera en ny bok. Kanske blir det knacka på eller här är det lilla huset, det får jag se men i alla fall hämtar jag inspirationen ur Lisa Henrikssons fantastiskt bra böcker, bokpuffar och nya bokpuffar. Böcker att köpa för alla som jobbar med barn och för all del, även för föräldrar för jag tror att böckerna kan hjälpa till med lekidéer även i hemmet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara hålla med.Jag leker böcker varje dag här är det max,knacka på och bockarna samt Alfons...Lisa Henrikssons böcker är jättebra liksom hon själv.

Lenox sa...

Roligt att vi är många som leker böckerna!