torsdag 5 februari 2009

Om pedagogisk dokumentation




Vi har lyxen att ha en pedagogista i min enhet. En härlig person som jag tycker mycket om, inte bara som kollega utan även som vän. I kväll har jag dock utnyttjat hennes kunskaper som pedagogista och jag tycker att jag har fått grepp om ett och annat. Kanske kan man säga att jag har fått fatt i några av mina egna tankar med hjälp av hennes frågor, och att jag har fått hjälp att ställa rätt frågor för att se det som händer i dokumentationen jag arbetar med.

Jag tycker att det är svårt att se saker i dokumentationen och ibland kör jag fast och vill bara avbryta hela projektet för att jag inte vet hur jag ska hitta det i dokumentationen som leder projektet vidare. Nu, efter att ha fått reflektera med vår pedagogista, känns det lite som att vi lyfte locket av och att jag plötsligt kanske kan se en fortsättning i dokumentationen.

Jag vet inte hur jag ska beskriva det här riktigt men det är som att när jag tagit bilder, skrivit vad jag ser och vad som sker på bilderna så är det tvärstopp. Jag sitter där och tänker ja vad kan jag dra för slutsatser? Vad ska jag komma på för frågor, och så får jag ångest och skjuter upp det.

Ibland reflekterar jag med barnen och då är det enklare för då sköter de ju reflektionen och jag kan skriva ner vad de ser och vad de tänker på i bilderna, men jag vill verkligen kunna använda dokumentationen som ett redskap och inte bara som ett sätt att visa vad som händer eller vad de lär sig på förskolan.

I kväll satt vi med dokumentation som visar hur två olika barn gör när de läser böcker och de hade mycket olika strategier. Rätt var det var när vi satt och tittade på bilderna och diskuterade kring rubriken jag skrivit och lite om vad som hänt i situationerna kom vi på att vi faktiskt skulle vilja vet hur många olika "lässtrategier" det finns på avdelningen bland våra barn, och det är vad vi ska ta reda på nu framöver.

Det känns riktigt spännande!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Linden sa...

Vad kul att du är peppad!
Vilken åldersgrupp jobbar du med nu?
Jobbar ni med RUS, har nyss vart på en föreläsning om det och i vår kommun ska alla börja arbeta med det, är nyfiken om dina åsikter kring det.

Lenox sa...

Linden: just nu arbetar jag med yngre barn och vi använder oss inte av RUS. Jag vet ett par ställen som jobbar med LUS.. men egentligen vet jag inte så värst mycket och vågar inte riktigt uttala mig innan jag läst på mer. :)