söndag 14 september 2008

Om dokumentation


Precis halvvägs till mitt jobb gräver de upp gatan. Jag tror att de ska gräva ner fjärrvärmerör i marken men jag vet inte helt säkert. Varje dag när jag fastnat i rödljuset tänker jag att jag borde haft kameran med mig och fotat grävmaskinerna och arbetet som pågår där, flera av barnen på min avdelning älskar grävmaskiner. Varje dag har jag naturligtvis glömt kameran och jag blir lika irriterad varje gång.

Det är samma sak när barnen gör något spännande, kameran är någon helt annanstans än där det händer något. Ibland får man försöka efterkonstruera stunden för att kunna visa andra, men oftast går det ju naturligtvis inte. Jag håller på att lära mig att dokumentationen inte nödvändigtvis måste ske via kameran eller datorn, men jag är väl skadad antar jag och har svårt för att bara krafsa ner ett par streckgubbar, skriva vad jag ser och tycka att det är okej.

Just nu pratar vi på min förskola en hel del om hur och vad vi dokumenterar och hos oss har vi inte kommit så värst långt. Vi är ungefär där att alla kanske förstår att det är skillnad på dokumentation och "pedagogisk dokumentation". Några av oss har absolut inte förstått skillnaden. Fortfarande är det mycket "hej här är jag och jag är gullig när jag har mat i hela ansiktet"-bilder, men jag tror att vi när det här året är slut kanske kan ha börjat närma oss det vi strävar efter att nå så småningom, nämligen reflektion kring dokumentationen.

Jag tycker själv att det är svårt. Jag kikar på bilderna och tycker inte riktigt att jag kan se saker i allt. Ibland ser jag naturligtvis att miljön är helt galet utformad med tanke på vad vi vill, eller att barnen naturligtvis tappar intresse för aktiviteten när de sitter som de gör men jag har nog inte riktigt kommit dit att jag verkligen ser processen och lärandet i bilderna. Dock tror jag kanske att det beror på att jag sällan får tillfälle att dokumentera just processen över tid, eftersom kameran alltid är borta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Ibland tror jag att det finns en övertro på att bilden ska öppna tanken och att reflektioner ska uppstå. Kanske ligger värdet mer i att vi har ett fragmnent av verkliget att mötas kring och fundera över olika tolkningar av.

Då blir det mest spännande att vi ser så olika saker i bilderna - inte vad de egentligen föreställer!

Ha en bra vecka
mats

Hanna sa...

Vi håller också på mycket med pedagogisk dokumentation (och skillnaden mellan den och den klassiska dokumentationen) och jag tycker att det är vansinnigt roligt/intressant.
Visst har man väl antecknat konversationer mellan barnen och så tidigare, men i övrigt kan jag inte påstå att jag tänkt direkt i dom banorna, förrän nu.

Asplövspuls sa...

pedagogisk dokumentation handlar ju om dokumentation som man tar tillbaka till barnen.

dvs, i korta drag
man ser barnen leka med en vattenpöl. de är galet intresserade och undersöker/utforskar/leker.
ni tar kort, skriver ner vad som sägs, kanske filmar.
sen tar ni tillbaka dokumentationen till barnen. dvs, ni visar bilderna när de lekte "minns ni vad ni gjorde här? hur var det..osv". Sedan utvecklar man och avancerar upptäckten av vattenpölen till att kanske jobba med vatten i andra former. med is, snö, vattenbord, hälla och ösa osv. Var finns vatten? sjöar, bäckar? regn från himlen?

Och så kan den där upptäckten av vattenpölen bli ett stort projekt där barnen är de som styr det intressanta, vad är de intresserade av och hur ska vi som pedagoger plocka fram det?

Helt klart en utmaning att kunna arbeta på det där sättet (min faster som är lärarutbildare på LHS tror inte att alla pedagoger kan arbeta så, det krävs så mycket av en själv). Men det är verkligen spännande och roligt att försöka! Ett tips är att läsa "kråkprojektet" av Åberg/Taguchi, Den handlar om just pedagogisk dokumentation i förskola och hur barnens intresse för fåglar blev ett projekt som de arbetade med under ett helt läsår!

Anonym sa...

Glöm bara inte att pedagogisk dokumentation handlar om förhållningssätt (vad man tar in och ger tillbaka ut igen) och inte primärt om vad man sparar, visar upp eller fotar ;)

Mitt ex.arbete var just om pedagogisk dokumentation BTW.

Lenox sa...

Som vanligt blir jag riktigt glad för responsen. Det är som att få reflektera med flera andra.

Och nej jag vet att det handlar om förhållningssätt. Jag vet att reflektion sker - inte bara med kollegor - utan med barnen också att det ger mycket. Men precis som med allt annat, handlar en del om organisation och att lära sig att organisera, prioritera och göra, det tar ju lite tid.

Och som Mats skrev är det nog ofta värdet av att ha något att reflektera kring, som ibland spelar roll.

Johan sa...

Hittade ett pedagogiskt dokumentationsverktyg till förskolan. Vet inte om det släppts ännu, men verkar intressant!