onsdag 15 oktober 2008

Om utvecklingssamtal?

Det vankas utvecklingssamtal och jag diskuterar med kollegor hur man kan lägga upp sådana. Jag skulle vara mycket tacksam att få ta del av era tankar kring detta via kommentarerna här.

Gör ni det ska jag snart återkomma och skriva här igen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

16 kommentarer:

Hanna sa...

På "min" avdelning intervjuar vi först barnen och utgår sedan från dessa frågor när vi har utvecklingssamtalen, där barnen är med. Man kan be barnen hämta något som de tycker om att göra på förskolan eller visa bilder av sig själva och berätta om dem. Vill föräldrarna prata om något som blir för "tungt" för barnen får de komma på ett föräldrasamtal.

Malinka sa...

Som förälder tror jag mest att man vill höra lite om barnens vardag, vilka de leker med, vad de tycker är roligt och om de kanske har någon särskild "talang" eller förkärlek för något.

Och förstås om det är något som inte riktigt funkar.

Anonym sa...

Här kommer bifogad en exempel på hur det ser ut på förskolan där jag jobbar :

.............Förskolan
Avdelning

Datum:..............



UTVECKLINGSPLAN


Namn : ”Pelle Svensson”

Backgrund/återkoppling : Började på ......(avdelningen) ht. -08
Till att börja med hade Pelle svårt att anpassa sig till gruppen, speciellt till barnen.Var mycket uppbunden till en vuxen ,ville ha kontrollen över allt och alla och blev mycket frustrerad och påstridig när fick motstånd . Var väldigt fast till sin gossedjur och nappar. Detta är inte ovanlig reaktion för barn i Pelle's ålder som börjar på förskolan och vi pedagogerna har försökt hjälpa Pelle att bearbeta sina frustrationer på en positiv och sund sätt .

Nuläge :

Pelle har utvecklats till en mycket glad, charmig och social pojke, som har lätt att etablera kontakt med omgivningen och bli omtyckt.Han blir lite blyg inför nya människor , men avslappnar ganska lätt .Numera trivs han bra i gruppen och knyter an till all pedagogerna på ....(avdelningen). Han har en stark personlighet, där han vill oftast bestämma vem/vad/hur skall göras , oavsett att det gäller barn eller vuxna .Han har fått motstånd och han börjar acceptera när vi säger ifrån .Han reagerar bra till mycket positiv uppmuntran och uppmärksamhet, till lugnande förklaringar.
Han är mycket påhitig i den fria leken(oftast fantasilekar)men lika mycket visar han intresse för att leka tillsammans men andra barn, tar initiativ till kontakt, särskilt med jämnåringarna. Han har inte en fast lekkompis, men han leker rätt mycket med ...., .... , .... och ..... Finns mycket samspel i deras lekar eftersom Pelle har lätt att formulera sina önskemål verbalt och då vill han bestämma reglerna. Han tycker om samling, är aktiv och väntar på sin tur . Tycker om att leka i dockvrån, pyssla, måla, rita,trä halsband, leka med bilar,djur, utklädning,bygga med duplo, lego och klossar. Han kan koncentrera väldigt långa stunder på det han gör. Tycker om att vara i lekhallen och på gymnastiken, tycker om rörelselekar.Tycker om att sjunga och det gör han gärna . Tycker om sagosläsning, flanosagor och teaterspel. Utomhus är Pelle mycket rörelseaktiv. Han tycker om att gunga ,springa, klättra, åka rutschkana , leka i sandlåda .Provar på att cykla på trehjuling.

Han kan våra rutiner och vill gärna hjälpa till om han blir utvaldt barn att hjälpa till t.ex. med dukning och mathämtning, bäddning.
Pelle äter bra om han tycker om maten och oftast accepterar han lätt att han ska smaka på allt. Han har för det mesta en fin bordsskick, använder gaffeln och behöver träna att dela maten med kniven. Provar gärna att göra det själv och ber om hjälp när det behövs . Dukar av och torkar sin plats.
Pelle vilar i en mindre grupp,där trivs han bra och lyssnar på saga. Han använder fortfarande blöja men han vill gärna sitta på toaletten.Han är duktig med av och påklädning .



Språkligt : Pelle är väldigt bra utvecklad språkligt för sin ålder.Han pratar mycket och gärna ,är tydlig och mångsidig . Använder språket för att uttrycka sina önskemål .

Motorisk : Väl utvecklad för åldern . Tycker om långa promenader.




Utvecklingsområden :
Fortsätta stimulera Pelles språkliga, motoriska, empatiska, sociala och intellektuella utveckling .


Mål/Handling/Metod :
Fortsätta engagera honom i aktiviteter som innebär turtagning .


Övrigt :











Förälder : ......


Ansvarig pedagog : ..........................................................................

Anonym sa...

Föräldrarna får eget exemplar av utvecklingsplanen , vi läser igenom på samtalet och diskuterar omkring dem punkter som de och vi känner att är viktiga att markera, I rubriken "övrigt" noterar vi eventuella synpunkter som tas upp till följande samtal under rubriken "backgrund".

Presenterad förslag handlar om en 2-årig .

Lenox sa...

Hanna det är ett sätt som jag kan se att man skulle kunna utveckla och fundera mer kring, jag menar hos oss alltså. Vi har lite liknande sista året när barnen är med, innan dess har vi inte med barnen eftersom föräldrarna tagit beslut på att de hellre vill prata utan barn.

malinka: ja det tror jag också, jag tror att föräldrar ofta vill få en bild av sitt barn i den här miljön där föräldrarna inte är med, och att de vill ha en så tydlig och uppriktigt ärlig bild som möjligt.

anonym:

Det är i och för sig ingen dålig tanke eller inget dåligt arbete, men jag funderar lite när jag läser, hur ni tänker kring att värdera barnen?

Det är ju någons mycket subjektiva åsikt som kommer fram i beskrivningen och det är någon som TYCKER att Pelle "är väldigt bra utvecklad språkligt för sin ålder."

Det där med att tycka kan ju vara lite farligt har jag lärt mig, hur tänker ni kring det hos er?


Tack alla för era kommentarer!

Anonym sa...

Jag håller med dig om det "tyckandet",men det som vi presenterar är en sammanfattning av mycket mera dokumentation och observationer som står bakom.Vi kan gå på djupare förklaringar med föräldrarna när som helst.
Vi har jobbat på det sättet senaste 2 år med mycket positiva resultat när det gäller både pedagogiskt verksamhet och samarbetet med hemmet.

Det är klart att vi gör fel också,men jag tycker att det är bara positivt , det handlar om utveckling i slut ändan.

Lenox sa...

Anledningen till att jag frågar är för att det påminner om ett sätt som jag arbetat med där man var nogrann med att just INTE värdera utan beskriva på ett annat sätt hur barnet visar.. osv osv..

Det är inte så långt från det ni gör alls, men utan värderingar. Jag var egentligen inte kritisk för jag ser tanken. jag ska som sagt skriva mer om detta senare eftersom ni var så rara och svarade på min fråga ;)

Anonym sa...

Återkom gärna med detaljer. Det är helt ok att vara kritisk, jag upplever just det med utvecklingsplaner att vara ett pågående förbättringsarbete.

Anonym sa...

Jag tänker att utvecklingsamtalen, ska vara till för att utvärdera barnet i verksamheten. Det är vårat jobb att se till att den är positiv för barnets utveckling. Våra samtal ska inte vara problemsamtal utan roliga."problem" diskutterar vi under andra samtal.

Anonym sa...

Snälla sluta inte skriva nu när jag hittat hit! Är också förskollärare, läser just nu in lite restpoäng för att få ut examensbeviset- som krävs för att få ngt mer fast ngnstans. Började plugga för att sluta vara den ständiga vikarien men nu är jag där igen, efter mammaledighet. Längtar efter en lite mera fast jobbtillvaro, trots allt positivt och negativt som det innebär.

Gällade utvecklingssamtal har jag fått uppfattningen att det är verksamheten som ska utvärderas. Inte barnet. Om förskolan erbjuder varje barn det som står i läroplanen, förskolans mål osv. Därav vikten av pedagogisk dokumentation- för att synliggöra lärande osv...

Lenox sa...

i lpfö 98 - den oreviderade versionen poängterade man att "det är inte det enskilda barnet som ska utvärderas utan verksamheten" så där håller jag med dig Selva.(tack för den fina komplimangen och välkommen hit) Vi får ju heller inte utfärda omdömen som talar om i fall barnen har "nåt upp till målen" eftersom vi har strävansmål och det är också en sak att beakta.

Lenox sa...

anonym förresten; jag håller med dig om det där med att problemsamtal är något annat, men man måste vara ärlig, och visst vi ska förutsätta att barn har en positiv utveckling men det är skillnad på att utvärdera barnet i verksamheten och att utvärdera verksamheten och se hur den passar barnet.

Dyker det upp problem väntar man naturligtvis inte så länge som till utvecklingssamtalet med att ta upp det.

Lancefestivalen sa...

Jag msåte ställa en dum fråga (jag borde ju veta det här), men MÅSTE man ha utvecklingssamtal i förskolan? Eller är det mer av en rekommendation?

Lenox sa...

enligt skollagen är man skyldig att erbjuda utvecklingssamtal två gånger per år.

Anonym sa...

Det har blivit ändrat, nu är det en gång per år!

Unknown sa...

min dotter är 3 år och 8 månader och vi ska ha utvecklingssamtal snart. det jag vill fråga är får barnen lära sig att räkna och lära sig alfaeterna eller är det för tidigt för det. tex min dotter kan räkna till tio men hon vet inte hur sifrorna ser ut. jag har märkt att andra barn i hennes ålder eller mindre kan det. så jag undrar är det förskolans fel eller ska man öva mer hemma.