onsdag 13 augusti 2008

Om dagis


foto: sxc.hu
Swedbank bytte namn för ett par år sedan. Tidigare hette det, som de flesta vet, Föreningssparbanken. Bytet kostade ca 300 miljoner kronor skrev man i di.se.
Jag kan inte tänka mig hur mycket pengar 300 miljoner är, det mesta jag kan tänka är 10 miljoner, eller en.
Hur som helst så tror jag ingen säger föreningssparbanken längre, jag hör ingen som gör det och jag själv säger alltid Swedbank.

1998 fick förskolan en ny läroplan och då bytte man namn, från dagis till förskola. Hur många säger förskola? Inte så många inte ens alla mina kollegor säger förskola. Och det är ytterst sällan man skriver något annat än dagis i media, möjligtvis i branschtidningar då men knappast annars.

Om någon frågar, och jag berättar att jag arbetar på en förskola, tror de så gott som alltid att jag jobbar i förskoleklass eller i skolan. Få har koll.

Och jo, det är viktigt. Dagis är förkortning av daghem och jag arbetar inte på ett sådant. Jag arbetar i förskolan där vi har mål och arbetar med demokrati, jämlikhet och lärande. Vi arbetar med människors utveckling genom att skapa trygghet och en sund miljö att växa i, både bokstavligt och bildligt.

Jag som arbetar i förskolan är förskollärare - inte dagisfröken. Jag har mer än 170 högskolepoäng (enligt gamla systemet) och jag arbetar inte i förskolan bara för att jag tycker om barn. Jag arbetar i förskolan för att jag tror på att människor behöver en bra grund och för att jag tror att engagemang och kunskap kring människans utveckling och lärande spelar roll i världen.

Va? att mitt jobb är skapat för att föräldrar behöver omsorg för sina barn? Ja jag vet, jag får höra det då och då, men det var väl för fan inte det som gjorde att jag valde det här jobbet. Det är fortfarande för att jag tror på att människor är viktiga i den här världen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Hanna sa...

Åh så bra skrivet. Jag är också förskollärare och har blivit arg över samma fråga. Du uttrycker det så bra, den här texten borde läsas av många. Skicka den till DN.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag försöker säga förskola men ofta blir det dagis av bara farten. Det beror nog på att det hette dagis när min stora tjej var i den åldern. Det blir lite blandat här helt enkelt!

Fast just när jag satt och läste ditt inlägg så hörde jag att de pratade om "Föreningssparbanken" på nyheterna faktiskt, snacka om miljoner i sjön ;-).

Lenox sa...

Hanna: jag är inte så arg varje dag men ibland, när jag läser en del saker så blir jag riktigt irriterad! DN? tror du? ;)

Kajsa: jo jag tror att det fanns viktigare saker att lägga pengar på än det.

Lancefestivalen sa...

Jag tillhör pendlarna i den här frågan. Som förskollärare blir jag skitarg när jag läser om "dagis" i tidningar eller hör om det i TV/Radio, samtidigt som jag själv ofta använder det i vardagstal med såväl föräldrar som barn.

Problemet - eller snarare dilemmat - för oss förskollärare är väl att det inte går att lämna daghemsbiten utanför. Visst kan vi envetet hävda att allt vi gör går att hänvisa till läroplanen, men det tar inte bort det faktum att majoriteten av "våra" barn går i förskolan för att föräldrarna måste/vill arbeta. Så att kalla förskolan dagis handlar inte bara om att slänga sig med ett föråldrat begrepp, det handlar också om vilken funktion vi har för just den personen.

Lenox sa...

Janne, jag tror att "problemet" med förskola och skola är att alla (nästan vad gäller förskola i alla fall) har erfarenhet av fenomenet och så tror an att innehåll och nam etc. ska vara sig likt från det man själv erfarit. jag tror att vi människor är långt mindre benägna till utveckling än vad vi borde vara.

Jag tänker till exempel på kollegor man talar med om att förändra arbetssättet... som att köra huvudet i en sten.