fredag 29 augusti 2008

Om såpbubblor


foto: Mila Zinkova
Det är färgglatt på gården de dagar de regnar och i dag regnade det. Barnens galonkläder lyser upp och gnisslar och gnäller där de lufsar fram i jakten på pölar.

J klappade mig på regnjackans ficka, sa "DEN" och såg uppfordrande på mig.
-Jag ska ta fram såpbubblorna, svarade jag.
Och sedan blåste jag såpbubblor åt barnen, länge. De största (2-åringarna) säger att de vill blåsa och får blåsa, men vis av erfarenheten håller jag numera fast såpbubbleöglan så att den inte blir doppad i sandlådan. Det går bra det också.

De yngsta barnen tittar på de lite äldre när de ibland lyckas få till ett par bubblor och trutar med munnen som för att visa att de också vill. Och vilken lycka! J blåste och fick ut en hel rad såpbubblor!
-Den
, skrek han upphetsat, DEN!

Sedan var det som att han fått kläm på det. Han blåste och blåste, och ut kom det perfekta rader av stora såpbubblor för de andra barnen att jaga och springa efter. J skrattade tills han kiknade. Tänk att det kan vara så roligt när man lär sig saker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt! Jag ler, ler och ler. Och jag inser att jag behöver fylla på i såpbubbleförådet!

Asplövspuls sa...

åh, vilken spännande blogg!
Jag håller på att plugga till förskollärare och är inne på min fjärde termin (sedan tre terminer kvar). dessutom har jag precis skolat in min dotter på förskola och är givetvis av flera anledningar intresserad av att läsa en blogg om förskollärare och förskolan! kul!

Asplövspuls sa...

jag kommenterade för övrigt detta inlägg:
http://paforskolan.blogspot.com/search/label/anm%C3%A4lningsplikt
om anmälningsplikt, vore glad för ett svar!

Anonym sa...

Apropå såpbubblor, naturvetenskap och lärande i förskolan- så kommer det snart en väldigt bra bok i ämnet.. Upptäck naturvetenskap i förskolan heter den, utges av Natur och Kultur och det är jag som har skrivit den! ;-)
(Frågan är om jag ska ta och skicka ett ex till damen som tyckte att barn inte behöver pedagogik förrän i skolan.. Vad tycker du??)

Lenox sa...

haha ja gör det! Eller, så skickar du den till mig så ska jag använda den och skriva om det här ;)

Anonym sa...

Låter absolut som en betydligt mer trevlig idé!!