måndag 29 september 2008

Om budget och Gruffalon


Idag har vi diskuterat barnböcker på jobbet och vi tycker nog olika och tänker nog olika. Någon påpekade att vi kan ha ett känsloperspektiv när vi köper in barnböcker, att vi bör tänka på att barnen/djuren i böckerna bör representera en bredd av känslor och handlingar. En annan tyckte att vi skulle tänka på rim och ramsor eller kanske att om vi ska tänka genus, att köpa Pippiböckerna eftersom hon då skulle representera starka kvinnor. Vi diskuterade när Malins mamma gifte sig med Lisa och att få möta olika sorters livsvillkor, olika kulturer och olika länder.

Rim och ramsor ploppade upp, precis som att tänka ur ett språkperspektiv, matematik och åldersperspektiv, lite om att låna i stället för att köpa och så vidare.

Egentligen tror jag att alla tyckte att allas tankar var bra, att det fanns vettiga argument hela tiden, men så är det det där med budget. Det är så jäkla trist att behöva tänka på pengarna hela tiden. Nu när vi är i början av att bygga upp, vore det fantastiskt mycket roligare om vi faktiskt kunde lägga en bra grund i stället för att prioritera. Och det handlar inte om att jag inte vill samarbeta med biblioteket, det handlar om att jag vill ha en bas på plats. Som jag kan jobba med som jag vet finns där om jag vill, som jag inte glömmer att lämna tillbaka...
Just nu pratar vi om att bygga upp en liten bas som alltid ska finnas och frågan är väl vad vi vill ska finnas i basen, helt enkelt.

En bok som jag alltid propagerar för är Gruffalon av Julia Donaldson. Jag älskar boken och den har varit med mig i alla mina barngrupper sedan jag avslutade min utbildning. Den går att jobba med med små barn och stora barn. Och den är lätt att lära sig utantill vilket är en fördel när man ska läsa den många gånger för många barn. Läs den!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar Gruffalon som vore den min egen, haha..

Läste ett inlägg i dagis-förskola-debatten på bloggen Hejja Abbe, och försöker samla kraft att kommentera utan att vara oförskämd. Tycker det är tragiskt när jag ser förskollärare sitta och skriva: jag säger alltid dagis, varför ska jag säga nåt annat? Ja du.. För att det heter nåt annat, kanske?? Suck.

Anonym sa...

Älskar Gruffalon som vore den min egen, haha..

Läste ett inlägg i dagis-förskola-debatten på bloggen Hejja Abbe, och försöker samla kraft att kommentera utan att vara oförskämd. Tycker det är tragiskt när jag ser förskollärare sitta och skriva: jag säger alltid dagis, varför ska jag säga nåt annat? Ja du.. För att det heter nåt annat, kanske?? Suck.

Lenox sa...

Ja jo det heter förskola och det kan man tycka att förskollärare borde förstå men det är inte det viktigaste, jag blir som du ju vet också trött på just det där, men det går i vågor. Just nu är jag mer trött på annat än just ordet dagis. Tex förskollärare som inte förstår sitt uppdrag är jag rätt trött på nu.

Anonym sa...

Hej, tack för kommentar på vår blogg. Angående böcker tycker jag du ska kika in på vår webbshop där vi säljer barnböcker med annorlunda tema. Brukar inte skriva reklam i kommentrarsfält så här men det kändes aktuellt efter ditt inlägg här. Böckerna kommer från OLIKA förlag. Böcker med "genuskoll". Jag och mannen startade en webbshop utan könsindelning och det har gett respons! Kul. Tror böckerna passar på förskolor då de tar upp ämnen som oftast inte finns i barnböcker. www.detbastavihar.se Vi säljer bokpaket.. Kram Superquinnan & Solbebisen

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.