fredag 21 mars 2008

om argument

I kväll har jag tänkt över hur det går till när jag argumenterar om något som gäller barn. Jag argumenterar nästan alltid utifrån jobbet. Det är tryggast. Jag säger aldrig "jag tycker", utan jag brukar beskriva hur vi gör på jobbet och sedan liksom lämna öppet för den som vill att tycka kring det, och sedan kan jag argumentera lite utifrån både jobb och andras åsikter.

Ibland När någon ställer mig mot väggen brukar jag säga hur jag tänker och att det beror på. Folk älskar att ställa mig mot väggen, "passa barn kan ju alla liksom. Det är ju inget svårt, det är ju bara sunt förnuft och att leka och ge dem mat."

Med tiden har jag lärt mig när det inte ens är lönt att argumentera, det är då jag säger "jaha så kan man också göra" eller "Jaha så kan man också tänka" och så säger inte jag så mycket mer.
En gång på krogen för flera år sedan sa fulla förlovade polisen: "va faan, du verkar ju riktigt smart.. Varför ska du bli förskollärare?!?" jag i min tur frågade vilket som var bäst, att hans barn hade en korkad eller smart förskollärare på sin avdelning? "Fan, du är ju smartare än jag så har jag aldrig tänkt!" fick jag till svar så jag antar att det faktiskt lönar sig att argumentera ibland.

Sen tror jag kanske inte att det var svårt att vara smartare än fulla förlovade polisen men ändå...

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smart svarat av dig!!!
Själv är jag klasslärare för en 3-4:a (åldersblandad klass), vilket jag stormtrivs med! Visst är det kul att jobba med barn?

Lenox sa...

Jo det är fint att jobba med barn, framförallt när det finns fler vettiga vuxna omkring att stöta och blöta med.

Lisas syster sa...

Ja, det var riktigt smart sagt, bra där! Finns det verkligen folk som säger att det "bara är att leka lite och ge dem mat", ungefär...? Jisses! Jag beundrar personalen på förskolan, jag vet många som är beredda att betala mer för att ge er högre lön. Sedan är det klart att det finns rötägg bland förskolepersonal också, men det finns det ju inom alla yrken...