tisdag 18 mars 2008

Om fotboll och gruppen














Vi hade inte riktigt tänkt oss att det skulle bli snöväder just den här veckan men i borde ha förstått det eftersom vi planerade in en utedag! Det var bedrövligt eftersom snön föll ner i sjok och flera av barnen hade alldeles för kalla kläder för att vara ute länge. Ett par fick vi ta in innan de ens varit ute en timme.

Vi ser också att barnens föräldrar hoppas slippa köpa nya utekläder den här säsongen, för mycket är lite litet eller trasigt. Galonkläderna ska vi inte prata om, finns de alls så ser de ut som golfbyxor.

Det slog mig i dag att en del av barnen börjar bli färdiga med vad förskolan har att erbjuda. Och det slår mig att de verkar så stora nu när allt de pratar om är Arsenal eller Milan. De skriker av skratt och visar upp sina tandlösa flin medan de jagar efter bollen tills de är alldeles svettiga.Idag fick jag "pausa" några av dem en stund.

Det var sex barn i ett av rummen som spelade fotboll. De klarade av det ganska bra, och jag hjälpte dem att komma överens om grundläggande regler, berömde och hejade på båda lagen. Jag var till och med imponerad av hur bra de här barnen lyckades komma överens i spelet eftersom det inte alltid går så bra att enas för alla. Efter 20 minuters spel började några tröttna lite på sina ramar, de visade att de var varma och lite trötta och blev mycket högljudda. Då klev jag in och sa paus i leken, och vi började bygga i stället. Länge byggde vi med olikformade klossar och långa stavar. Efter ett tag när den nya leken fungerade och barnen kunde klara av samarbetet drog jag mig ur. De var så fina där de satt och byggde, svettiga och barfota och alldeles konfunderade över hur de skulle få bygget att bli så stort som de tänkt sig.

Plötsligt rasade allt och jag tänkte att jävlar nu blir det liv, och det blev det men de skrattade snart och började om. På ett helt annat bygge, ett med bättre och mer hållbar konstruktion, ett som de själva hittat på och funderade fram tillsammans. Det kändes fint i förskollärarhjärtat att se hur deras fina stund med fotboll och bygglek tillsammans gjorde att de klarade av att hantera situationer de oftast inte hanterar lika bra.

Jo tänkte jag, det är gruppstärkande att ha roligt tillsammans.

Inga kommentarer: