torsdag 20 mars 2008

Om meningsfullhet











Jag har blivit beordrad att ta ut lite komp-tid i dag och det har jag gjort. Alltså sitter jag här och är ledig idag också, fem dagar på raken och vad gör jag? Jag letar böcker jag skulle vilja läsa. Den här till exempel: Hur långt är ett äppelskal? - om tematiskt arbete i förskoleklass.

Jag arbetar visserligen inte i förskoleklass men erfarenheten säger mig att tankar kring tematiskt arbetssätt kan man applicera lite överallt och att det handlar mindre om åldrar än om förhållningssätt till lärandet.

Hur många äpplen kan det vara? Barnens uppskattningar sträcker sig från 29 till 100. Sarkis säger då: ”vi får räkna dom!”
Hur ska vi göra det?
”Vi häller ut dom!" Vi lägger äpplena på ett jättestort papper på mattan och häller försiktigt ut dem, Några av barnen börjar räkna i luften men tappar snart bort sig. ”hur ska vi veta vilka vi har räknat?” frågar vi.
Barnen har många förslag. Man kan lägga dem i rader, rita runt dem och räkna dem när man lägger tillbaka dem. Andra förslag är att räkna äpplena fem och fem, två och två, eller lägga dem tio på rad och räkna tio, tjugo osv.
Det här beskriver ett kunnande som spänner över olika förståelsenivåer, från att räkna äpplena ett och ett till att gruppera dem på olika sätt för att underlätta räknandet.

Jag älskar exempel som det här! Det beskriver hur man kan reflektera och beskriva att det krävs kunskap för att klara av saker och att barn lär sig hela tiden. Även om man en dag i förskolan "faktiskt inte gjort annat än räknat äpplen" så har barnen använt flera olika förmågor och kanske lärt sig flera saker.

Elisabeth Nordin-Hultman säger att barn tränar koncentration när de koncentrerar sig, inte när vi vill att de ska träna sig. Det är så bra! och med det menar hon att vi vuxna måste skapa meningsfullhet för barnen i alla situationer, vi kan inte förvänta oss att "Hanna" ska klara av att sitta stilla på en urtråkig samling om honinte tycker det är meningsfullt. Däremot kan "Hanna" sitta stilla i 30 minuter när hon lär sig att knyta skorna, för det tycker hon är meningsfullt.

Det är lätt att säga "man kan inte bara ha roligt, man måste ha lite tråkigt också!" Men byter man ut orden roligt mot meningsfullt och tråkigt mot meningslöst, så inser vi ju snabbt att vi skulle aldrig säga att "man kan inte bara ha meningsfullhet man måste ha lite meningslöshet också!" Åtminstone hoppas jag att ingen skulle säga så!

2 kommentarer:

Lisas syster sa...

Åh, den där boken verkar helt superhärlig! Tack för tipset (tyvärr - för en student - var den rätt dyr, men går kanske att låna på bibblan längre fram)!

Min inriktning på Lärarhögskolan är "Pedagogiskt arbete med yngre barn" och vi läser mycket Nordin-Hultman. Hon är härlig.

Lenox sa...

Den finns nog redan på biblioteket skulle jag tro.

Jag måste bara tillägga att Elisabeth Nordin-Hultman har inget med den här boken att göra (tror jag). Däremot har hon ju skrivit en massa andra böcker bland annat pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande - i vilken jag tror att det står om just meningsfullhet och sån't.