tisdag 18 mars 2008

Om artikeln













Jag läste den här artikeln tidigare idag. Det var inte mycket som var nytt för mig men jag blir sur när jag läser. Jag tycker de kunde bemödat sig med att skriva förskollärare och inte förskolelärare! Ja, det är en petitess men jag börjar tröttna. Jag tycker att det är ett uttryck för hur lite alliansen faktiskt vet om förskolan och läroplanen.

Jo läroplanen nämns, den är på det hela taget bra skriver de, men den behöver "piffas upp" Förskollärarna ska ha det pedagogiska ansvaret, det ska bli en skolform som är mer lik skolans, och barnen ska få en omsorgspeng - vilken ska följa barnen vad föräldrarna än väljer för alternativ, och allmän förskola från tre år, och lite annat krafs som de slänger in.

Jag vet inte jag. Jag har funderat ett tag på vad detta skulle innebära för skillnad egentligen för mig eller för barnen. Någonstans misstänker jag att det finns en hake med det hela. Och jag tänker på senaste numret av tidningen förskolan som damp ner i brevlådan idag, där Eva Lis Preisz skrev om hur de nya förslagen till vårdnadsbidrag oroar därför att ingen vet hur pass dåligt utrett det är och för att ingen vet hur kvalitén i kommunernas verksamhet kommer att påverkas av detta.

Jag antar att det är det jag bör fundera på. Hur man kan bibehålla kvalitén även om ekonomin blir sämre. Det tål att funderas på och jag återkommer.



Inga kommentarer: