söndag 30 mars 2008

Om kvalitet

Jag har tänkt en hel del på vad kvalitet är i förskolan den senaste veckan. Mycket på grund av det här inlägget jag skrev men också för att det är något som vi hela tiden eftersträvar. Kvalitet alltså.

Jag inser att man som förälder har en infallsvinkel vad gäller kvalitet, och förskoleverksamhet överhuvudtaget, och att barnen har det, det VET jag. Politiker har sin egen och sedan är det vi, pedagogerna som ska försöka få allas behov och syn på vad kvalitet i förskolan är tillgodosedda. Men, kruxet är ju att vi har vårat eget sätt att se också. Förskolan är vår arbetsplats och vi förskollärare har en högskoleutbildning, styrdokument och ofta en yrkesstolthet att ta hänsyn till, och i de här sammanhangen är det svårt särskillt eftersom en del ser på vår arbetsplats som en serviceinrättning, vilket det ju också är på sätt och vis.

För mig är kvalitet inte att vi åker på utflykter stup i kvarten, eller att barnen får gå på teatrar eller att vi har samlingar kl 9.00.

För mig består kvaliteten i förskolan tex av att personalen är kompetent nog att förstå uppdraget och att de kan klara av att synliggöra detta. Det är inte helt enkelt, hur synliggör man att att barn tillägnar sig de etiska värdena på vilkas grund vårt samhäller vilar?

För mig är kvalitet i förskolan att det finns närvarande vuxna, som deltar aktivt i leken, så väl i "styrd" lek så väl som i "den fria leken" då barn erbjuds många olika aktiviteter att välja på. Och att dessa vuxna förstår barnens lekar, att de har en tillåtande attityd och kan hejda sig när kojbygget flyter ut i tre rum och fundera kring vad som händer i stället för att snabbt stoppa leken. Samtidigt ska dessa vuxna i förskolan ha kompetens nog att "använda miljön som en pedagog" och inreda och gränsa av så att det finns rum för olika lekar i samma rum.

För mig är kvalitet också att det finns tid att reflektera kring verksamheten, att sitta ner och diskutera vad som fungerar och vad vi skulle kunna förändra och fundera på varför det fungerar och varför det inte fungerar. Att vi får ha studiedagar, planerings och reflektionstid, att vi har möjlighet att synliggöra barnens lärande och hjälpa barnen att reflektera över sitt eget lärande.

Kvalitet består också i att det finns kringresurser att tillgå när vår kompetens tar slut, som tex pedagogisk handledning, handledning av psykolog, kurator, logoped etc. Det är inte självklart alltid att det finns eller att föräldrar vill att man tar in dessa kringresurser. Men ändå, att de finns vittnar ju ibland om någon form av kvalitet.

Så när vi talar om vad kvalitet i förskolan är, talar vi inte alltid samma språk. Jag tror att det är viktigt för alla parter att tänka utifrån flera perspektiv än sitt eget då och då. Jag tror också att man kan få syn på saker om man anstränger sig för att göra det, och att man ska vara generös i sitt synsätt. Det vinner alla på.

Läs mer om kvalitet i förskolan här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: