onsdag 19 mars 2008

Om att ifrågasättas

Den här pappan skriver om att vara förälder. Det är en "mammablogg" som någon uttryckte fenomenet att skriva om sina barn för ett tag sedan. Han skriver om varannanveckan med dottern, och till dottern. Jag har följt honom ett tag och jag gillar mycket av det han skriver och reflekterar om.

Nu senaste tiden skriver han om "dagis"* Han skriver att de ska byta dagis till dottern, han ifrågasätter personalens kompetens och sättet de behandlar honom på. Jag erkänner direkt att det där är sådant man bävar för som förskollärare. Särskilt när pappor gör det, det brukar låta arga och slänga upp en bunt papper med statistik på bordet och skälla och i ifrågasätta. Sedan när man förklarar och berättar lyssnar de inte för de har redan bestämt sig.

Nej självklart är det inte alltid så, och den här pappan, verkar ha belägg och vett, för kompetensen verkar låg på hans dotters förskola. Men jag tänker ändå att det är en förskollärares mardröm när pappor dänger luntor i bordet och ifrågasätter.

*dagis är en förkortning av daghem, och numera - sedan ca 20 år tillbaka - heter det förskola.

2 kommentarer:

Skilda Pappan sa...

Hej!
Riktigt härlig blogg.
som att få sitta och prata med en fröken.

Och viktig för mig, som pappa.

Tack för alla mycket kloka ich inspirerande inlägg.

Ber om ursäkt om jag hårddrar vissa saker!

Lenox sa...

Man får hårddra, men jag kan inte låta bli att påpeka. Och tack själv, för länken och för att du hittade hit :)