tisdag 18 mars 2008

Om tystnadsplikt







Det är svårt med tystnadsplikt. Särskilt när man vill skriva om sitt jobb. Jag kan inte nämna barn eller föräldrar vid namn och jag bör nog inte nämna kollegor vid namn heller även om det inte är reglerat enligt lag.

Så här står det i sekretesslagen och skollagen om sekretess

7:38 § Sekretess gäller i förskoleverksamheten för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den som uppgiften rör eller någon honom närstående lider men.
I fråga om uppgift i allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år. Lag (1997:1213).

2:18 § Den som är eller har varit verksam inom yrkesmässigtbedriven enskild förskoleverksamhet eller skolbarnsomsorg får inte obehörigen röja vad han eller hon därvid har fått veta om enskildas personliga förhållanden. Lag (1997:1212).

Det är inte så jäkla lätt alla gånger. För det innebär för mig i praktiken att jag inte alltid kan klargöra helt exakt för föräldrar vad deras barn har varit med om under en dag. Jag får bara berätta vad deras barn gjort, inte vilka andra barn som varit inblandade om det kan uppfattas som minsta negativt för det andra barnet, och vem kan avgöra det?

Jag får inte säga saker som: Idag blev “Herman” slagen av “Jonna”, istället får jag säga, Idag blev “Herman” slagen av ett annat barn. Skulle jag berätta för “Jonnas” föräldrar skulle jag säga: Idag slog “Jonna” ett annat barn.

Det händer ganska ofta att föräldrar frågar och att man måste hänvisa till sekretess och tystnadsplikt. Ibland blir de arga, ibland blir de lite förlägna och mumlar något om jo, ja så klart. Ibland testar de en och blir påstridiga. Det är inte helt enkelt men det är vårt jobb, det ingår i yrkesrollen och det är åtalbart och kan ge fängelsestraff att bryta sekretess. Det är viktigt att känna till, så här får det inte gå till. Hade jag varit föräldern hade jag känt mig kränkt och ledsen över att mitt barn hängdes ut som bråkigt, och hade jag då blivit arg och vetat mina rättigheter hade jag kanske utnyttjat dem.

Det är viktigt med utbildning och kunskap.

Inga kommentarer: