tisdag 26 maj 2009

om att sammanfatta intrycken


foto: privat

Jo det där med att samla intrycken. Vad svårt det är! Jag tänker på hur vi ibland gör utflykter med barnen, eller upplever något som teater tillsammans och så ber vi dem rita vad de tyckte bäst om eller så kanske vi intervjuar dem om deras upplevelse...

Jag tänker att det är mycket begärt att de som är 3 eller kanske 4 år ska klara av att bara välja något av allt det upplevda. Och så kan det hända att vi blir besvikna när det som de valde inte alls var det som vi hade trott eller tänkt oss. (Som när en L sa att "det bästa med utflykten var när fullegubben rapade på tunnelbanan!")

Resan till Reggio var inget som jag tänkt mig egentligen. Jag vet nog inte ens vad jag hade förväntat mig om jag ska vara ärlig. Kanske mer faktiska sanningar, kanske lite att få skämmas när jag såg profsiga pedagoger.

Inget av detta upplevde jag! Det fanns inga faktiska sanningar, det var inte så himmelens styrt som jag hade fått för mig, det är inte ouppnåeligt, det är inte milslångt ifrån vårt tänk alla gånger även om förutsättningarna är helt annorlunda.

Något av det jag gärna tänker på från veckan som var, är det dels hur man tar till vara på det som finns och på det sätt man ser på barns lärande och det de gör.
"Alla barn är intelligenta om..." sa Loris Malaguzzi. OM:et, det är vi pedagoger eller det som finns omkring oss eller det som erbjuds barnen. Alla barn är intelligenta om vi bara tar vara på deras drivkraft eller deras sätt att ta sig an sin verklighet, och jag gillar den tanken. jag ska tänka mer kring att vara OM:et i barnens lärandet. Jag ska tänka på hur jag kan påverka och se till att de får visa hur intelligenta de är!

to be continued...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Visst blir man full av intryck! När jag var i Reggio så slogs jag bav yrkest stoltheten och hur fantastiska pedagogerna är att hitta metanivån i projketen, hur de kunde smala av projekten utifrån barnens reflektioner av dokumentationen.Pedagogerna var så genuint intresserade av av försöka förstå och våga stanna i deras utforskande jag tror att vi lite för framåt drivande. Häftigt! Ser fram emot dina reflektioner.

Anonym sa...

Kul! Skriv mera och berätta om...Hur de lägger upp dagen..Kan tänka mig att det är där vi behöver tänka lite.

Ilona sa...

Intressant att höra att du inte blev frälst! Lätt att tro att man ska bli det efter resan... Men som du säger är det din egen förmåga att ta tillvara barnens nyfkenheten som ligger till grund till ALLT. Tänk om all förstod det lika bra som du!

Lenox sa...

mja... fräls och frälst... På sätt och vis blev jag ju det. jag var mer skeptisk innan än jag var när jag kom hem. Möjligen uttryckte jag det inte så värst tydligt kanske.

Och om jag nu inte är frälst är jag i alla fall inspirerad

Anonym sa...

Det är vikigt att förstå att reggio inspiration inte är någon frälsning!Annars är det lätt att fastna i att det är en metod eller särskild pedagogik. Personligen så tycker jag att det som är så inspirerande med RE är man inte väjer för något i mötet med barnen och deras tankar. Just deras kunskaper i att utveckla barnens tankar med stor ödmjukhet och kunna fokusera på det man ser att barnen är nyfikna på.