tisdag 1 september 2009

Om demokrati



bild : lusi

Just nu diskuterar vi uppdraget. Det som vi alla har som arbetar inom förskolan. Vi talar om det som är det främsta, det som är att fostra demokratiskt och förbereda barnen inför samhället.

Man kan tänka ganska olika kring det här. Man kan tänka att när barnen på samlingen får ställa sig upp och berätta vad de vill välja för aktivitet så är det demokratiska val. Man kan tänka att när barnen får välja om de ska gå ut eller inte så är det demokratiskt. Jo, man kan tänka så.

Man kan också bryta ner begreppen och tankarna kring demokrati och ha fantastiskt spännande diskussioner kring vad demokrati är och hur man omsätter yttrandefriheten för en ettåring eller hur man ser till att allt det vi gör i förskolan verkligen vilar på demokratins grunder. Vad är nu demokrati igen då?

Ibland känns det som att vi aldrig hinner diskutera klart, jag menar inte klart som i klart, men jag menar som i fördjupat. Vi hinner aldrig diskutera länge kring ifall man kan tänka i individperspektiv när det handlar om demokrati. Behövs det inte fler än en individ i en demokrati? Har man bara rättigheter eller kan man prata om skyldigheter också? Och hur involverar vi föräldrarna?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Mia sa...

Spännande tankar! Jag håller själv på att bena i demokratibegreppet!Vilken roll har förskolan? Hur starkt sitter "fostran" -tänket kvar, förskolan som ett ställföreträdande hem! Eller som en mötesplats där olikhet ses som en styrka/ tillgång och där gruppen sätts i fokus.Detta behöver vi verkligen reflektera över.Värdegrundsarbetet och det etiska förhållningsättet är i stort behova av att synligöras i våra förskolor tycker jag.
Involverar vi barnen och föräldrar? Finns det tid för pedagogerna att reflektera kring dess frågor?

Lenox sa...

Mia, ju fler som benar desto bättre!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack