onsdag 28 maj 2008

Om kläder












foto från: weworkinafragilematerial.com

Det brukar ibland kunna synas på människor vad de jobbar med. En väninna och jag roar oss med att iaktta människor och "gissa jobbet" då och då, men mycket sällan vågar vi fråga hur rätt vi har och gör vi det är det helgkväll och ett par enheter alkohol inblandat.

Just nu är jag inne i en period då jag känner mig lite sunkig. Jag har inte haft råd eller energi att uppdatera min garderob något vidare, och jag drar på mig samma gamla paltor dag efter dag. Mina tofflor på jobbet är urslitna, jeansen ska vi inte ens diskutera och tröjorna och koftorna är ungefär de samma sedan tre eller fyra år tillbaka.

Det är inte roligt att lägga en massa pengar på kläder som blir nerkladdade eller jordiga, och det är INTE roligt att ha kläder som man inte vill leka i heller.

Helst skulle jag vilja ha en garderob som tillät både det ena och det andra, särskillt vill jag ha det när mammorna klapprar omkring i sina klackskor, har långa tjusiga halsband och doftar parfym när de lämnar in sina barn. Jag tar varje chans att få klappra lite i jobbet och när jag och en kollega höll en studiedag för ett tag sedan såg jag till att gå på alla marmorgolv så det skulle klappra om mina klackar.

Men på eftermiddagen, när de hämtar, och vi är ute och har sol i håret och fått färg och vattnat, och grejat och fixat och lekt i vatten, då är jag ganska nöjd när mammorna kommer och ser lite lagom svettiga ut i sina tighta byxor och sina kavajer. Då har jag sandaler, linne och kjol, då har jag vunnit.

Förskollärargarderoben - mammagarderoben 1-0

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Hanna sa...

Så bra skrivet. Jag känner igen mig på pricken.

Lenox sa...

Jag tror att det är ganska vanligt, men nu jäklar ska det bli förändring!

Anonym sa...

själv är jag glad att jag komit ur amningströjorna och mysbyxorna, satt på lite mascara och har håret i annat än en knut.. Solbebisen är snart 9 månader!! ;-)

Anonym sa...

Höga sandaletter fungerar finfint i sandlådan med ;)