lördag 6 december 2008

Om lucia



Det är lucia snart och vi sjunger med barnen, dels sånger de redan kan men också några mer jul och luciabetonade sånger. Det vankas luciafirande med föräldrar och även om vi inte har ett regelrätt luciatåg med våra knytten så vill vi ge dem någon form av uppfattning om vad det innebär i alla fall.

Härom dagen satt vi tillsammans och åt klementiner när det slog mig att de allra flesta nog inte har sett ett luciatåg ens och att de andra inte kan komma ihåg, så hur ska de förstå vad som händer då när man sjunger sankta lucia, eller pepparkaksgubbarna? Och är det viktigt ens att förstå?

Jag har i alla fall tvingat mina kollegor att leta fram sina luciakronor så ska vi vara luciatåg för barnen på måndag, så att de får en liten glimt av vad det är. Vi kan ju leka lucia menar jag. Jag provade lite i torsdags men kände mig mest som Findus när han klev omkring i sitt örngott.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: