torsdag 18 december 2008

Om förskollärarkarriären


foto: christgr

Ibland funderar jag över vad jag ska göra sedan, när jag har jobbat färdigt som förskollärare. Inte så att jag redan tröttnat men jag är ganska säker på att jag kommer att söka mig vidare någon gång i livet, men jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna arbeta med sedan.

Jag känner ibland att min utbildning är smalt inriktad eller kanske att arbetsgivare inte begriper vilka förmågor vi utvecklar, vi som arbetar i förskolan. Att de inte ser att vi som arbetar i förskolan många gånger är otroligt mångfacetterade och slipar våra färdigheter inom så många olika områden att vi borde vara en tillgång i stället för någon man stämplar som "lekfjant".

Så nu under kvällen när jag kikar igenom mitt CV, och uppdaterar det lite grand funderar jag på om jag inte bör skriva att jag är:

" en flexibel och kreativ lösningsinriktad problemlösare, van att fatta snabba beslut. utvecklat en simultankapacitet värdig en bläckfisk. Van att hålla i möten och bemöta kritik. Utbildad att bemöta människor i krissituationer och att delta och vara samtalsledare i svåra samtal. Van att arbeta i team där alla bidrar med ideer och lösningar. Van att leda grupper med olika förmågor och individer där syftet har varit att få alla att skina som diamanter , samt att se till att det finns ett gott arbetsklimat i gruppen"

Men jag tror inte det lönar sig, jag tror att när en arbetsgivare får reda på att jag "bara" är en förskollärare så har de redan en uppfattning om vem jag är i alla fall så vad tjänar det till?

3 kommentarer:

Linden sa...

Ja, det är otroligt vilka olika förmågor vi utvecklar genom åren, inget man tänkte på när man sökte in på utbildningen precis. Så precis som du säger är det nog inte många som fattar hur "duktig" man är och vi är väl för dåliga att verkligen tydligt bevisa det också.

Lenox sa...

Ja kanske inte på att bevisa det, men på att marknadsföra det som förmågor och kunskaper kanske. :)

Anonym sa...

Försök börja jobba fackligt, de tär enormt utvecklande! Att leda vuxna i samtal och möten, att lära sig om lagar och avtal och förhandling är mycket användbart i alla sammanhang. Risken är at tman blir stämplad som paragrafryttare, men den risken kan vara värd att ta!