måndag 10 november 2008

Om att leka


foto: privat

Vi pedagoger i förskolan är generellt ganska dåliga på att beskriva vårt arbetssätt och våra metoder i förskolan. Vi är generellt usla på att se vad vi gör och på att konkret och tydligt koppla det till teori. Vi är inte så vana vid att "behöva" berätta om vår verksamhet. Ibland leder det till folk faktiskt inte förstår vad vi gör med barnen eller vad saker och ting har för betydelse för betydelse för lärandet och utvecklingen som sker på förskolan. Dock börjar vi bli bättre på att berätta om vår verksamhet. Vi lär oss allt eftersom och allt fler förskollärare/lärare kommer ut med c-uppsatser i bagaget vilket betyder att allt fler ute på fältet har en vana att skriva. Vi i förskolan dokumenterar som aldrig förr. PEDAGOGISK dokumentation, som vare sig den är pedagogisk eller inte är skriven, oftare på dator än tidigare.

Mitt i alltihop stannar jag upp och funderar vart lekarna tar vägen. Vi som värnar om leken och tycker att den är så viktig, hur synliggör vi det? Hur synliggör vi att det är viktigt att leka buss? Vad finns det för lärande och vad är det som är utvecklande för barnen när vi leker "åka buss"?

Det ska jag sätta tänderna i imorgon. Hälften är gjort av kollegan K som tagit bilder och kommenterat, men jag känner att leken behöver ta tillbaka lite utrymme i förkolan och vi behöver återigen trycka på att barns lärande sker genom lek och därför tror jag att det skulle kunna vara bra att se poå bilderna och fundera över vad som händer hos barnen när vi leker att åka buss.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
har just hittat din blogg och gillar den skarpt :) Jag är också förskollärare och ditt inlägg om leken fick mig verkligen att tänka till. Som avdelningsansvarig och andra ansvarsområden tenderar mycket av min arbetstid att handla om just dokumentation i olika former.

I vissa perioder känns det som att jag tillbringar mer tid framför dator än med barnen. När barnen börjar säga - Ska du skriva på datorn nu? funderar jag på vad jag håller på med...

Ja, var har lekarna tagit vägen? Barnen leker nog...men jag är för upptagen med att skriva om hur viktig leken är att jag själv inte hinner leka...

Tack för tänkvärda inlägg! Jag återkommer...

/Jane

Lenox sa...

Tack Jane för dina ord, värmande en kall dag som denna - för det var idag jag upptäckte.

Jag tror på leken och jag tror även på att dokumentera den. Göra den synlig låta den ta plats och även på så sätt visa hur viktig den är.

Jag tror på leken, nästan jämt ;)