söndag 23 november 2008

Om samling igen


foto : spekulator

Jag har fått några förfrågningar om vad man kan göra på samlingar, och eftersom absolut flest människor hamnar här efter att ha googlat på "förskola + samling" så skriver jag om det igen.

Jag är inte av den åsikten att samlingen är förskolans viktigaste moment. Jag tycker att det är roligt och bra med roliga och bra samlingar, men att värdelösa samlingar lika gärna kan kvitta.

Jag tror verkligen inte att det är på samlingen man jobbar med gruppen och gruppklimatet eller att man för att barn får välja saker och rösta på en samling, kan säga att man jobbar med barns inflytande eller demokrati.

Jag tror att en samling måste vara riktigt meningsfull, riktigt tilltalande och riktigt bra för att alla barn i gruppen ska få något utbyte av att sitta ner och/eller delta i samlingen.

Här är några saker vi gör med mina små illbattingar under samlingen.

  • Vi sjunger sånger och ramsar. Vi har sånger + text (för oss vuxna) uppsatta på väggen så att alla kan delta även om man är vikarie.
  • Vi spelar med instrument till sången, då tar vi ner instrumentlådan och barnen får välja något ur lådan och så sjunger vi utav bara helskotta och rasslar och plingar och låter. Det är riktigt roligt.
  • Vi leker rörelselekar, många olika sorters
  • Vi berättar sagor med hjälp av konkret material. Just nu har det varit mycket "bockarna Bruse" och "lilla huset", men vi satsar på att införa "Petter och hans fyra getter" eller "God natt Alfons Åberg" snart.
  • Vi leker lekar som björnen sover eller gumman i lådan. Då lägger vi oss under en filt eller sitter i en låda med filt över. OM barnet vill, filt är inte så viktigt.
  • Vi släcker ner och lyser med ficklampor, spännande spännande!
  • Vi tar fram alla mössorna vi har till utklädning och klär på oss och tittar i spegeln, ibland blir det en lek av det hela.
  • Vi tar fram overheadaparaten och använder den för att se på bilder av oss eller tex en buss, då kan man låssas att man går på bussen och så blir det en lek osv..
  • Vi målar oss till katter och leker kattlekar.
Vi har olika sorters material till samlingen på avdelningen. Djur i burkar eller påsar som ibland symboliserar sånger, men oftast har vi material till sagor i större påsar eller askar. Jag har tillverkat själv och letat på loppisar, ibland får vi saker av föräldrar.

Vi har inte prickar som barnen ska sitta på. Min erfarenhet är att det kan vara bra när man måste jobba med tydlighet för barn som behöver veta exakt var de sak sitta och ha sin egen plats, men dessa små hoppar mest runt och dansar hela tiden så det är inte fokus just nu, att sitta på samlingen menar jag.

Detta är något lite av vad en samlingsstund kan innehålla hos oss. Det finns tusen fler saker man kan göra, men det beror ju lite på vilken ålder barnen har. Vi har små och fokuserar på att alla ska orka och tycka att det är meningsfullt. Hade vi inte haft barn i gruppen som blev så rädda när jag klär ut mig hade jag nog gjort det, nu provar jag lite grand ibland vid andra stunder men det går inte för det finns ett barn som blir så rädd bara jag målar kattnos på mig själv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Asplövspuls sa...

på signes avdelning har de prickar- men i form av mattor som barnen får ta fram själva, och som jag förmodar att de får placera var de vill. det tycker jag är lite roligt, speciellt då signe har blivit så präglad av det där att hon har samling här hemma. det är inte ovanligt att oanvända disktrasor och grytunderlägg blir finfina samlingsprickar hemma på köksgolvet..och skärbrädor..haha.
tack för ett bra och inspirerande inlägg om samling! mycket tänkvärt för mig som snart ska ut i verkligheten (snart och snart..om tre terminer)

Linden sa...

Bra inlägg om samling!
Vi har en filt som vi lägger ut på samlingen, det funkar bra, barnen hojtar och hoppar som studsbollar när det är dax att för samling.
Förra terminen funderade vi på att ta bort filten och ha prickar på golvet istället. då många av barnen hade svårt för att inte sätta sig för nära en kompis(typ i knät) och några drog i filten flera gånger...
Vi har massor av sångpåsar som vi byter material i, ibland tar vi upp sakerna i påsen, kanske beskriver saken och barnen får gissa var det är och så sjunger vi om det sen.
Ibland får barnen ta själva en i taget.
Det är lite vad vi gör på samlingarna, som jag anser har en stor central punkt på vår förskola.

Anonym sa...

Bra skrivet - det finns en stark tradition av att samlingen är den egentliga pedagogiken - eller att den som har längst samling vinner...

Lenox sa...

ElinA: jo då man kan ha olika varianter av prickar och jag säger som sagt var inte att det alltid är till ondo, men min erfarenhet är att det mest blir ett jäkla tjat om att sitta på pricken eller att den och den sitter för nära. och så pekar man ut barnen istället för att ge dem en rolig stund.

Linden: jo samlingen brukar ha en stor central roll på förskolor och det är väl inget fel i att den har det OM DEN ÄR BRA! Om samlinngen går åt till att jtata och gnata och säga hysch eller nej eller sitt ner eller vänta eller för all del, befästa de stereotypa könsrollerna, då kanske de inte ska ha så central roll tänker jag

mats: ja.. i stället kanske det vore bättre med "roligast samling vinner" om man nu ska tävla menar jag..