fredag 28 november 2008

Om att välja




Det händer att vänner och bekanta frågar mig vad de ska tänka på när de tittar på förskolor till sina små telingar. Och jag tycker inte att det är en helt enkel fråga att svara på för det finns så många saker man vill ska klaffa.
  • Huset ska vara bra, lokalerna ändamålsenliga
  • gården, säker, utmanande och inspirerande
  • personalen, trevlig, välkomnande, inspirerade och inspirerande, kunniga, tydliga och närvarande
  • grupperna lagom stora
  • vettiga pedagogiska tankar
  • ett bra synsätt vad gäller barn och lärande
Ja listan kan bli milslång ungefär. Jag märker att jag själv är ganska kritisk när jag går runt och tittar på förskolor. Framförallt brukar jag vara kritisk till hur de disponerat lokalerna. Många gånger har förskolor fantastiskt bra lokaler utan att "ha vett nog" att disponera dem.

Ibland är jag kritisk till att det inte syns vad man gör på den avdelningen jag kommer till. Jag ser en del material men jag ser INTE vad de jobbar med just nu, var lägger man fokus?

Det händer att jag hajjar till och inspireras. En del ställen har tänkt till ett par varv och verkligen jobbat med miljön och rett ut vad de vill med avdelningen. Då brukar jag hamna i diskussion, och det är härligt! Härligt att se hur pedagogen brinner för det han/hon gör och för att han/hon blir så glad över att någon frågar!

Jag önskar ibland att föräldrar frågade oftare hur vi har tänkt kring det där eller det här och att det inte var så himla mycket sovtiderna som stod i fokus. Jag har i alla fall svårt att tro att det är den där kvarten plus eller minus som spelar roll i slutändan, men jag vet ju inte säkert.

Jag har en plan nu att jag ska försöka besöka mina kompisars barns förskolor framöver. Jag går givetvis undercover och utger mig för att vara kontorist!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Linden sa...

Jag rekommenderar föräldrar att gå mycket på "magkänslan" och som du skriver är personalen trevlig, välkomnande osv. så känns det nog bra.
Det första intrycket är superviktigt och nu går verkligen föräldrar runt och besöker olika förskolor mycket mer är förr.
Positivt tycker jag och vi som pedagoger har verkligen en chans att visa vad vi gör, alla tar kanske inte vara på det. Eller tycker att det är svårt att hitta tid till det.
Jag tycker det är jätte kul att besöka andra förskolor, har en dotter på förskola så de blir synade in i minsta detalj...

Lenox sa...

Ja det är positivt, men jag föredrar verkligen när de ringer och bokar tid eftersom jag då slipper neka föräldrar att komma in eftersom vi har barn som ska sova precis.