tisdag 18 november 2008

om förväntan




Det är bara fem veckor kvar till jul! Jag repeterar, BARA FEM VECKOR KVAR TILL JUL!!!

Hur kunde jag missa alla veckorna som fanns i september och oktober? Vad gjorde jag då?

På jobbet sjunger vi "midnatt råder, tyst det är i husen [...] tipp, tipp, taaapp!" Inget av barnen pratar om tomten eller om julklappar men på avdelningar med lite äldre barn ser jag hur aktiviteten stannar av när man nämner julen eller tomten. Förväntan ligger helt klart i luften.

Vi firar lucia om ett tag, nedtonat med de små, men ändå lite grand med gemensam frukost och sånger tillsammans vid en samling.

Besviket undrade någon varför vi inte hade luciatåg alla avdelningar tillsammans? Vore det inte mycket bättre? Och jag förklarar hur små barn kan reagera när det inte är som vanligt och hur det kan påverka tryggheten och skapa oro hos någon som inte förstår sammanhanget riktigt.

Det är aldrig enkelt att tillfredsställa alla, vi försöker så gott det går. Det blir lite enklare om man vet vilka högtider olika kulturer har, och när de inträffar.

Här är länken till sensus multireligiösa almanacka 2009.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: