fredag 13 mars 2009

Om framtiden - en barnskötares tankar

Fredagsgästen skriver:

Enligt regeringens proposition kommer förslag på att förskolan ska bli en egen skolform som har gemensamma övergripande mål med övriga skolformer. Kvalitén i förskolan är den mest prioriterade frågan. Lärare med lärarexamen (förskollärare) får det övergripande ansvaret för barnets utveckling och lärande. Förskollärarnas kunskaper och pedagogiska kompetens utgör själva grunden för förskolans utveckling. Barnskötarna framhålls som en viktig del av förskolans personal och deras arbetsinsats är av stort värde.

I mina öron låter detta som ett utmärkt förslag, men tror att det är av yttersta vikt att vi är medvetna om att detta kommer att ta tid innan detta är reglerat i verkligheten. Det kommer att krävas god kommunikation mellan förskollärarna och barnskötarna. Och vi kommer att befinna oss i en övergångsperiod.

Vi är många barnskötare som har jobbat i många år och har skaffat oss stor pedagogisk kompetens. Vi har inte lika stora teoretiska kunskaper men många barnskötare har stora kunskaper inom andra viktiga områden. Trygghet, omsorg, lärande, föräldrakontakt, samtalsteknik, pedagogisk dokumentation, mm, mm.

Det finns en oro bland barnskötarna över hur framtiden kommer att se ut. Kommer vi att jobba med en kompetent lagledare ? Det tar tid att lära sig att vägleda ett lag. Man måste vara lyhörd och ha en hög förmåga till samarbete och kommunikation. Finns de förmågorna så kan laget tryggt jobba på. Det kommer då att bli en bra arbetsfördelning och alla kan vara nöjda. Är man som barnskötare inte nöjd med arbetsfördelningen eller vill man själv vara den som vägleder så får man välja att utbilda sig.

Oron kommer över funderingar om hur det blir om lagledaren inte har förmågan att leda ett lag. Hur blir det då? Vissa kunskaper och erfarenheter kan man inte lära sig i skolan de kommer med livserfarenhet och yrkeserfarenhet.

Hur blir det om laget har större kompetenser än lagledaren?

Det finns många både stora och små frågor att fundera över gällande Den nya förskolan med kvalité i fokus. Jag tror att vi har mycket att vinna på att diskutera på våra arbetsplatser hur just vi ska tänka och göra med olika ansvarsområden . Vad behöver utvecklas på just vår förskola ? Vilka mål är det som just våran arbetsplats behöver uppmärksamma mer? Och hur använder vi oss av våra olika kompetenser på bästa sätt. Det kommer att se olika ut på våra olika förskolor beroende på en hel rad faktorer.

Vi vet inte ännu riktigt vad vi har framför oss,men jag hoppas att vi inte glömmer bort att vi måste arbeta tillsammans i våra arbetslag för att få en helhetssyn på barnen.

Sist men inte minst, var rädda om varandra och glöm inte bort att ge varandra lite beröm. Vi får och ska känna oss bra och duktiga på det vi gör, nämligen rustar våra barn för framtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


Tack fina Norrgårds för att du skriver det här hos mig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du fick mig verkligen och tänka kring detta då jag läste i fredagen trötthet med ett glas rött!!Jag tänker att detta kommer bli spännande och dessutom tror jag att vi är redo nu. Du verkar vara en mycket kompetent barnskötare. Vi måste ta hand om våra kollegor, tyvärr finns det mycket "tävling" i förskolan. Vi är där för att rusta barn för framtiden inte för att vara duktiga själva.Tack för intressant läsning. Förskolläraren...

Anonym sa...

Hörde en gång om en förskollärare som sagt att barnskötarna får byta blöjor eftersom hon trots allt var högskoleutbildad.. Förhoppningsvis finns det inte många sådana människor inom barnomsorgen men jag hoppas att det inte blir någon markant skillnad mellan förskollärarna och barnskötarna. Där jag jobbat som barnskötare och nu vikarierar har utbildningsnivån inte märkts av och det har fungerat utmärkt, ett toppenteam är det.

Bitte sa...

Vet att skillnaden varierar ganska mycket inom olika förskolor.Om man har en bra ledning (chef) som kan ta vara på olika kompetenser och som tycker att det är viktigt att arbeta i lag så är jag inte så orolig.Jag har fördelen att jobba så nu och trivs otroligt bra på min arbetsplats och tillsammans med mina förskollärarkollegor.Men...om jag skulle få en ny chef med en annan syn eller om jag av någon anledning skulle byta arbetsplats, då skulle jag vara orolig.
Under workshopen jag deltog i ang Den nya förskolan så framkom det just hur olika det ser ut.Inom samma kommun !En del bsk har ingen planeringstid,andra hade inga utvecklings samtal osv.
Så vill inte jag jobba.Om det visar sig att skillnaderna blir så stora så kommer jag att söka mig arbete på annat håll.

Anonym sa...

Intressanta tankar! Du lyfter fram några viktiga grejer; att det är lagarbete och i ett lag så behövs det olika kompetenser och att ett förändringsarbete måste börja där man befinner sig vilket innebär som du säger att det kommer att se lite olika ut på olika förskolor även om målet är gemensamt.

Anonym sa...

Jag tycker det är lite konstigt att det inte ska finnas skillnader mellan barnskötare och förskollärare. Att det är något så känsligt och naturligtvis om det saknas nog ed personal då ska en förskollärare vara flexibel, få verksamheten att fungera. Men det är inte negativt att en förskollärare har en annan roll i verksamheten för att det ska alltid finnas minst en person som har en arbetsledar roll och pedagogiskt ansvar.


Jag jobbar inom vården som undersköterska och naturligtvis skulle jag aldrig förvänta mig att en sjusköterska ska ha mina arbetsuppgifter. De har sin roll och den går ut på att få avdelningen att fungera och den medicinska ansvaret är hos dem.

Anonym sa...

Är absolut ingen skillnad på förskolelärare och barnskötare på den förskolan jag jobbar på. Den enda skillnaden är den som har "Husansvarigs" rollen.

Barnskötare har utv. samtal, uppf. samtal och gör precis lika mycket och har precis lika arbetsrutiner/tider/barnfri tid som förskoleläraren.

Tycker detta är lite konstigt dock för vi har ju olika lön.