torsdag 5 mars 2009

Om invänjning - en uppdatering

Det är lustigt hur saker händer på en och samma gång ibland I dag har det skrivits mail angående inlägg här som handlar om invänjning och så här skriver Maria S som kommentar till det här inlägget

Hejsan!

Nu har det gått en tid sedan era kommentarer och jag skulle gärna höra hur ni ser på föräldraaktiv inskolning idag. Har ni märkt några "bakslag" hos barnen t ex?

Där jag bor genomförs inskolningen under en treveckorsperiod, men nu kom det ett förslag från en förälder att testa denna metod istället. Det är intressant att höra från er som har erfarenhet (både föräldrar och pedagoger).

Hälsningar Maria

Så vad säger ni andra? Ni som skrev kommentarer till det inlägget?

Jag förhåller mig nog fortfarande ungefär likadant faktiskt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Linden sa...

Hej!
Vi har kört denna inskolningsform sedan aug-08 med ca.10 barn och min uppfattning står fast, det är faktist den bästa inskolningsmodell som jag är bekant med.
De flesta av barnen har blivit färdiga till den tredje dagen, några har vi fått förlänga bla. pga. sjukdomar.
Det som man vinner är att barnet möter allt okänt tillsammans med den som den är tryggast med, föräldern visar att det är ok genom att vara aktiv. Tidigare har jag märkt att en del barn passar på sina föräldrar då de känner sig osäkra ifall de ska gå plötsligt.
Föräldrarna får också så mycket mer insyn, de förstår vad vi gör, när vi gör det och hur vi gör det, de blir mycket mer delaktiga.

Anonym sa...

Vi har skapat en egen variant som i stort går ut på att barnen är på förskolan de tider de senare ska gå enligt schema redan på inskolningen (med undantag för extra tidiga/sena tider). Den första dagen är föräldern aktivt med för att sen bli mer och mer passiv (tex sitta och läsa i soffan). När vi och föräldrarna tycker att det känns bra går de bort från avdelningen en liten stund. (Efter att ha sagt hejdå inget smygande). Vi ökar sen barnets ensamma tid mer och mer. Vi har haft inskolningar som tagit tre dagar men oxå två veckor i ett fall. Vi känner att detta är en bra metod eftersom vi hinner lära känna även föräldrarna bra under inskolningen. Det gör att de blir tryggare och det känner deras barn av.